Begitu juga dari Eropah, Asia dan Afrika, pulau terbesar di Greece adalah 260 kilometer panjang dan apa pun dari jarak 12 hingga 56 kilometer. Ia adalah kawasan pergunungan dan menawarkan variasi yang besar dalam kedua-dua landskap dan iklim. Selamat datang ke pulau Crete di mana pokok-pokok zaitun dan kebun-kebun anggur di interspersed dengan julat gunung pendek, dan di mana utara pulau menarik dan pelabuhan berbeza dengan garis pantai yang lebih lasak di selatan.

Ini adalah kali ketujuh saya di pulau itu dan lawatan keenam saya ke Elounda dan pada setiap kunjungan sebelumnya saya tinggal di tempat yang berbeza, seperti kekayaan penginapan mewah di daerah yang indah ini. Tetapi kali ini berbeza - saya sangat menyukai penginapan saya di Elounda Gulf Villas & Suites tahun lepas yang saya akan kembali menikmati dengan keluarga. Dipimpin oleh pemilik dan Pengarah Urusan, Anna Kadianakis, dan dikelola oleh Dimitris Lentzos, hotel ini menawarkan sentuhan yang sangat peribadi yang menghalangi beberapa hotel mewah yang lebih besar di bandar.

Elounda

Pada kesempatan ini, kami tinggal di dua tempat yang berbeza, kedua-duanya milik Elounda Gulf Villas & Suites. Sebahagian besar vila dan suite dapat ditemui di resort utama, tetapi hotel ini juga memiliki pantai pribadinya sendiri di seberang Elounda di mana mereka memiliki harta lain di mana kami menghabiskan malam pertama kami. Elounda Villa boleh memuatkan sehingga 8 orang dalam 4 bilik tidur. Ia luas, dengan reka bentuk dan susun atur kontemporari, dan hanya beberapa meter dari pantai.

Elounda Villa

Bilik tidur utama mempunyai dinding ciri-ciri berani, bergaris di belakang kepala katil, kawasan lounge sendiri dan bilik mandi en suite.

Bilik tidur utama Elounda Villa

Ruji, kusyen dan perhiasan berselerak menawarkan percikan warna.

Elounda Villa ruang tamu bilik tidur utama

Peralatan mandi Olivia dibekalkan.

Kemudahan bilik mandi Elounda Villa

Penginapan ini mempunyai lounge dan dapur sendiri.

Elounda Villa ruang tamu dan dapur

Tempat duduk tambahan boleh didapati di sebelah perapian di luar kawasan lounge utama.

Ruang tamu Elounda Villa

Terdapat empat bilik tidur secara keseluruhan, masing-masing disajikan dengan indah dan dengan pilihan untuk bilik dikonfigurasi sebagai katil berkembar atau double.

Elounda Villa bilik tidur

Ruang tamu dilengkapi dengan TV 3D - cermin 3D disediakan dan DVD boleh dipinjam dari penerimaan tetamu.

Elounda Villa 3D TV

Sebuah lantai mezzanine menempatkan kawasan kajian dan tempat duduk tambahan. Perlu diingatkan bahawa WiFi berfungsi dengan baik di semua tingkat di dalam penginapan serta di luar. (Saya telah tinggal di tempat-tempat di mana akses WiFi kurang dipercayai dapat disalahkan di sistem telefon kuno di pulau itu tetapi ini jelas tidak boleh berlaku kerana ia adalah baik-baik saja di sini!)

Pejabat Elounda Villa

Di luar vila ini mempunyai teres bertingkat sendiri dengan pemandangan pantai dan laut, dan kolam renang peribadi yang besar dan dengan banyak kerusi berjemur di sekelilingnya.

Kolam renang Elounda Villa

Terdapat juga meja luaran dan tempat duduk dengan naungan pilihan. Walaupun restoran kembali di resort utama, anda boleh memesan makanan ringan di sini. Pada pagi pertama kami, kerana kami tiba larut malam tadi, kami sebenarnya telah membawa sarapan pagi kepada kami di vila yang merupakan cara yang indah untuk memulakan percutian.

Sarapan pagi Elounda

Pantai ini eksklusif untuk kegunaan tetamu tetapi beberapa kali setiap tahun ia digunakan untuk majlis perkahwinan. Ia sememangnya berlaku bahawa penginapan kami bersama-sama dengan salah satu daripada peristiwa-peristiwa ini.

Perkahwinan pantai

Seperti yang anda lihat, mereka melakukan kerja yang baik untuk memakai tempat untuk majlis itu. Ini adalah tempat yang hebat untuk majlis perkahwinan kecil dan dapat memenuhi keperluan pihak perkahwinan dengan sehingga 40 tetamu.

Perkahwinan pantai dari tanah

Supaya anda dapat merasai susun atur dan kualiti penginapan, saya menembak video pendek untuk memberikan anda gambaran yang lebih lengkap.

Untuk sisa penginapan kami, kami menginap di Villa Aegean kembali di laman utama hotel - Villa Erato, dengan tiga bilik tidur dan tidur sehingga enam orang.

Langkah-langkah Villa Erato

Terdapat dua bilik double dan satu kembar, masing-masing dengan gaya yang agak unik.

Villa Erato bilik tidur utama

Menu bantal disediakan sekiranya anda mempunyai keperluan tertentu dalam hal itu.

Bilik tidur Villa Erato

Sekali lagi, terdapat dapur pelan terbuka, meja makan dan kawasan lounge.

Ruang tamu Villa Erato

Dan di luar, terdapat kawasan yang teduh yang sempurna untuk ketika matahari hanya sedikit terlalu panas.

Selain itu, kolam kami sendiri dengan pemandangan yang sempurna untuk menyejukkan diri!

Kolam Villa Erato

Di Elounda Villa, terdapat WiFi percuma dan penghawa dingin di seluruh dan sekali lagi, saya menyusun video pendek untuk menyediakan pembaca dengan pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana semuanya disusun bersama-sama.

Jadi mana antara pilihan penginapan yang kami suka, saya dengar anda bertanya? Kami benar-benar menyukai mereka dan ia sangat dekat dengan panggilan - kami suka ruang yang Elounda Villa memberikan kami, bersama-sama dengan suasana pantai, tetapi kami juga menghargai privasi dan mempunyai semua kemudahan 'di tapak' ketika tinggal di Villa Erato. Pada penghunian penuh, hotel ini dapat menampung sehingga 120 tetamu tetapi ini jarang berlaku kerana keluarga empat mungkin menampung sebuah vila yang boleh tidur hingga enam, atau pasangan mungkin mencari ruang tambahan yang menawarkan empat vila tidur.

Pada masa lawatan kami, penghunian berada pada sekitar 70% tetapi ia berasa lebih senyap. Ini adalah bukti bahawa hotel telah direka bentuk. Suite-suite dan vila-vila di cerun di lereng bukit dengan cara yang tidak pernah terasa seolah-olah anda menghadap orang lain, atau memang tidak terlepas pandang, dan ruang awam utama adalah semua rancangan terbuka.Menggabungkan ini dengan masa makan yang murah hati (lihat di bawah) dan anda akan mendapati ia tidak pernah terasa sibuk, walaupun di kawasan-kawasan umum seperti restoran dan bar.

Terlepas dari apa yang anda pilih, pastikan anda tinggal seketika dan anda akan diperlakukan dengan beberapa hidangan tempatan yang akan ditinggalkan di penginapan anda seperti kek Cretan ini.

Melawat di bilik

... yang membawa saya dengan baik kepada makanan. Makanan di Elounda Gulf Villas adalah sesuatu yang menonjol untuk saya pada lawatan terakhir saya, dan sekali lagi mereka menyampaikan. Diketuai oleh Chef Eksekutif Manolis Kokolakis, kebanyakan hidangan disajikan di restoran Argo di hotel di mana anda boleh menjamu selera al fresco. Sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam semuanya disajikan di sini, walaupun bagi mereka yang mencari santapan, terdapat juga restoran gourmet Daphni untuk dijadikan sampel.

Elounda Gulf Villas al fresco dining

Masa makan adalah murah hati dengan sarapan disajikan sehingga jam 11.30 pagi, makan tengah hari dari 12 malam hingga 4 petang dan makan malam dari jam 7.30 malam hingga pesanan terakhir pukul 10.30 malam. Meja d'hote dan menu a la carte mempamerkan masakan Greek dan Mediterranean kontemporari yang diilhamkan di rantau ini - hidangan mudah dengan penekanan pada rasa. Kualiti makanan yang sangat baik dan saya di sini mempersembahkan anda dengan gambar pilihan hidangan supaya anda sekurang-kurangnya boleh merasakan sekurang-kurangnya persembahan, jika tidak rasa!

Trilogi - salad ternakan, salad bit dan tzatziki dengan roti pita, timun Knossos dan buah-buahan kalamata.

Trilogi Teluk Elounda Villas

Rebus dalam mentega hazelnut dihidangkan dengan krim kentut manis dan masam, Cretan Summer truffle dan udara cendawan.

Elounda Gulf Villas kerang

Sotong panggang dengan houmos berkrim, marmalade tomato, daun roket pedas dengan perasan lemon dan minyak zaitun.

Gurita

Cumi goreng dengan salad hijau segar dan lemon marmalade.

Calamari

Salad Yunani dengan twist Cretan dengan dakos.

Salad kreta

Daun daun sotong hangat yang diasinkan dalam minyak marjoram yang disajikan dengan salad couscous yang menyegarkan dengan mayonis dakwat sotong buatan sendiri ... salah satu kegemaran saya!

Cuttlefish

Lobster spaghetti dengan kepingan udang lembut dan sos tomato yang dipilih dengan teliti.

Udang dan spageti

Kubis fillet monkfish dalam limun thyme dan limau dengan pureri purine, tomato confit dan minyak wangi.

Elounda Gulf Villas monkfish

Fillet kambing ditutupi kerak hijau herba segar Cretan yang dihidangkan dengan buah jeruk yang dibumbui jus purée dan sos thyme.

Elounda Gulf Villas domba

Chocolate fondant dengan ais krim.

Elounda Gulf Villas pencuci mulut coklat

Creme brûlée dengan vanilla segar dan raspberry mousse.

Elounda Gulf Villas creme brulee

Hidangan khas Greek pada menu termasuk moussaka, soutzoukakia (bakso buatan sendiri dengan cumin dan sos tomato, dihidangkan dengan kentang purée), gemista (kegemaran saya yang lain - tomato dan paprika yang diisi dengan nasi dan sayur), kebab dan souvlaki.

Terdapat juga menu kanak-kanak yang sihat dan pilihan 'mocktails' - kanak-kanak lelaki kami menyukai Little Manhattan (jus cranberry, jus oren, jus ceri, jus lemon, pahit oren dan ceri) dan Mock Champagne, bar Argo dan mengajar cara membuatnya sendiri! Ini adalah 'sentuhan tambahan' yang indah dan sejajar dengan pengalaman kakitangan kami sepanjang penginapan kami - sentiasa tersenyum dan bersemangat untuk menyenangkan.

Mocktail

Hotel ini mempunyai hubungan yang rapat dengan petani serantau dan pembuat anggur, dan sommelier hanya senang untuk berkongsi kepakarannya dengan anda. Senarai wainnya luas dan termasuk beberapa wain putih Yunani yang sangat baik termasuk beberapa dari Estet Lyrakis pulau di mana jenis anggur tertentu telah diselamatkan dari kepupusan.

Tinggal sebentar dan kemungkinan bahawa anda akan dapat menikmati malam Cretan dengan muzik live, menari dan masakan tradisional Cretan (beberapa hari Ahad di restoran Argo).

Muzik malam Greek

Ini adalah hari-hari yang menyeronokkan dan, jika perasaan menarik anda, anda juga boleh terlibat dengan sedikit menari Yunani sendiri.

Tarian malam Yunani

Kemudahan lain di hotel termasuk Galeri Elixir Spa di mana terdapat bilik gim, sauna, mandian wap, jakuzi luaran dan bilik urut, atau - jika anda lebih suka - rawatan dalam bilik disediakan. Dan bagi mereka yang bepergian dengan kanak-kanak kecil tetapi mencari sedikit jeda sekarang, ada kelab kanak-kanak ke arah puncak resort di mana anda juga boleh menikmati beberapa pemandangan yang indah.

Elounda berjarak sekitar satu jam perjalanan dari Lapangan Terbang Heraklion, dan anda berada sekitar dua batu dari pusat bandar ketika menginap di Elounda Gulf Villas. Walaupun hotel ini senang menawarkan perkhidmatan ulang-alik ke bandar dan pantai, saya akan mengesyorkan menyewa kereta untuk alasan ini. Kami mengupah BMW X5 baru dari Crete Rental Center - yang digambarkan di sini dengan pulau Spinalonga sebagai latar belakang - yang memberikan kita kemerdekaan untuk meneroka pada masa lapang kita sendiri.

Sewa kereta Crete

Walaupun Elounda mempunyai banyak tempat untuk makan dan minum di sekitar pelabuhan, untuk pengalaman yang lebih sedap dan lebih menarik dan, berani saya katakan, pemilihan kedai-kedai kelas, saya akan mencadangkan untuk melangkah sedikit lagi ke Plaka di mana tavernas sedikit kurang mengganggu dalam berusaha untuk memastikan kebiasaan anda.

Kereta plaka

Kedai Plaka

Produk Plaka

Bersama-sama dengan Agios Nikoloas dan Elounda, Plaka adalah salah satu daripada tiga tempat di mana anda boleh mengambil perjalanan bot ke Spinalonga. Dari sini ia akan menetapkan anda kembali hanya 8 euro setiap orang (atau separuh itu untuk kanak-kanak berusia 10 tahun dan lebih muda). Spinalonga mempunyai sejarah yang menarik - rumah ke kubu Venesia adalah abad ke-16 dan koloni kusta pada akhir 1950-an.

Spinalonga

Tempat-tempat menarik lain yang berdekatan termasuk Agios Nikolaos sendiri dan Lasithi Plateau, dan bagi mereka yang mencari untuk meneroka masih lagi, terdapat banyak tapak arkeologi untuk menyelidiki: Istana Knossos dan Phaestos, Gortina, dan biara-biara Toplou dan Areti. Sama ada anda mahu ke sun lounge atau sightsee, di Elounda Gulf Villas & Suites terdapat banyak peluang untuk ...