Salah satu destinasi kegemaran saya di luar negara ialah Afrika Selatan, ia memegang tempat yang sangat istimewa - sebagai percutian besar pertama yang kini suami saya dan saya pergi hampir 10 tahun yang lalu, tetapi juga sebagai lokasi yang kami pilih untuk bulan madu kami beberapa tahun yang lalu. Nasib baik untuk suami saya melalui karyanya dengan Perlumbaan Clipper dia scuttles ke dan dari SA sangat kerap - Saya rasa kiraan mesti sehingga kira-kira 15 kali sekarang, sayangnya saya selalu nampak mempunyai kerja yang tidak dapat dielakkan ketika dia berada di sana, walaupun dia jarang melihat lebih daripada pejabat dan marina! Penerbangan ke SA adalah panjang, tetapi sekurang-kurangnya tiada jet lag. Kami mempunyai penerbangan yang menarik, itu pasti - Saya rasa lawatan pertama adalah pengalaman pertama saya di lounge yang indah dan peningkatan pengalaman mega. dan saya rasa saya tidak melihat kembali !! Bulan madu kami berada di dalam kelas jurulatih - meskipun, penerbangan itu adalah semasa kru menyerang supaya diberikan kapten sebagai kawan kawan, dia benar-benar datang untuk melihat kami dengan permintaan maaf yang tulus walaupun kelas pertama kosong, dia telah dicegah dari bergerak kami ke sana dan akan botol botol terbaik membantu kami melewati kesakitan kelas jurulatih (keadaan rumah adalah keadaan yang sama - walaupun pada masa itu kami hanya senang pesawat sedang melepaskan diri ketika kami telah menempah yang pertama dari Afrika selepas isu gunung berapi Iceland).

Jadual Gunung

Di antara blog di bawah ini adalah 16 kenangan kegemaran yang tercatat dari dua perjalanan yang saya buat di sana, setakat ini ...

Perjalanan pertama kami adalah pada zaman kegemilangan bekas kerja suami saya dalam perjalanan perniagaan dan jadi kami menguasainya dalam suite di Twelve Apostles selama beberapa malam! Wow (1) tidak cukup melakukan keadilan, tetapi sebenarnya! Tempat ini juga mempunyai kod kawasan sendiri yang muncul di skrin mudah alih, dan penjana (jadi kami tidak terjejas oleh kuasa besar di seluruh bandar). Suite itu adalah sesuatu yang lain; pintu-pintu Perancis membuka ke kawasan rumput yang kelihatan ke laut dan segala-galanya sangat selesa. Hotel ini terasa seperti jenis tempat yang anda tidak tahu sibuk; terdapat banyak tempat untuk duduk, kolam yang menghadap laut dan juga yang lebih kecil di taman-taman. Makanan adalah untuk mati untuk dari scone sarapan (saya masih ingat mereka dengan jelas (2) - dan menonton pukulan ikan paus di bawah kami), makan tengahari tapas di taman, untuk menjadi tetamu kehormatan di restoran pada suatu malam. Saya mendapat tempat keracunan makanan daripada makan di tempat di Camps Bay dan saya fikir mereka mesti mempunyai doktor atas panggilan atau sesuatu kerana penjagaan itu luar biasa dan saya kembali dan berlari sebelum saya tahu.

Pada lawatan pertama ini kami menghabiskan waktu petang di V & A dan menyukai mooching sekitar; suami saya telah menemui sebuah kedai wain bernama Vaughan Johnson yang melayani kami dengan baik pada setiap lawatannya dan kotak sehingga wain supaya ia dapat memegang pesawat tanpa kerosakan! Tempat yang menarik jadi saya diberitahu, masa depan .... Kami telah membuat lawatan ini untuk perkahwinan yang di Morgenhof - ini benar-benar adalah tempat yang indah, Cape Belanda dan hijau dan indah dan kebun anggur pertama yang pertama untuk dikunjungi. Kami kembali pada lawatan kedua kami untuk makan tengah hari dan ia sama baiknya (3). Terdapat juga perkahwinan BBQ di Knorhoek yang dari ingatan adalah tempat yang baik untuk bergaul dengan rakan-rakan.

Pada perjalanan pertama di mana sahaja ia hampir diperlukan untuk melakukan perkara pelancongan - jadi kami melawat Table Mountain (4), Penguin Boulders, ladang burung unta, Cape Point dan Cape of Good Hope (5). Saya tidak fikir anda boleh datang ke sini dan tidak melakukan perkara-perkara ini, tetapi masih banyak yang dapat dilihat. Pada masa ini kita B & B'd - tinggal di 3 yang berbeza. Yang paling mengesankan adalah Rocklands di Simonstown, yang juga sebuah bandar yang kita cintai. Ia menjadi lambat dan tidak murni dan mempunyai muzium tentera laut yang menarik. Lawatan dunia kami kelab kapal layar mungkin bermula di sini dan kami menikmati masa yang tenang dan burger yang baik di sini. Bagi sesiapa yang merupakan ahli kelab kapal layar atau kelab yang berlayar, maka masuk sebagai pelawat di kelab lain adalah langkah yang sangat baik untuk menjadi pelancong (dan minuman dan makanan selalu begitu munasabah tanpa mengira di mana anda berada).

Bulan madu kami adalah perjalanan yang lebih lama dari 3 minggu - dengan jelas perjalanan pertama meninggalkan kami yang lebih menginginkannya. Dan apabila kawan rapat sudah berkahwin di sana seminggu selepas kami fikiran kami dibuat! Berdasarkan apa yang telah kami pelajari dari perjalanan pertama, kami tidak menempah ke mana-mana hotel - standard perkhidmatan di negara yang menakjubkan ini bermakna anda benar-benar akan pergi ke tempatan. Bagaimanapun SA berubah - ketika kami mendarat, kami pergi langsung ke Blouberg. Pada lawatan pertama kami Blouberg adalah pantai yang sepi seperti Norfolk Utara dengan hanya burung laut untuk syarikat. Sekarang ia telah dibangunkan untuk pangsapuri dan terdapat bar pantai tempatan. Ia telah kehilangan beberapa pesona dan keterpencilannya, tetapi masih memberikan pandangan terbaik Gunung - ia mempunyai taplak meja pada ketika kami tiba yang merupakan pemandangan untuk dilihat! Dan bar adalah baik!

Untuk minggu pertama kami, saya telah memesan kami ke Camberley Wines - mereka mempunyai pondok kecil yang cantik untuk 2 dengan kolam terjun dan pemandangan ke beberapa gunung (warna matahari terbenam di gunung-gunung ini indah) (6). Ia adalah layan diri, namun sarapan pagi disertakan. Anda sememangnya perlu membuat petang merasa dengan pemiliknya (7) - tuan rumah menarik dan penuh semangat (dan Labrador yang indah!). Juga tempat yang baik untuk berlari - namun suami saya terpaksa memanjat keluar dari ladang persendirian di sebelahnya - dia berlari naik dan turun jalan masuk mereka untuk berjalan laju dan pintu elektrik ditutup! Ia sangat aman di sini dan penawar yang sempurna untuk seminggu yang sibuk bersiap untuk berkahwin dan turun dari pesta perkahwinan di Royal Southern di Hamble. Ia berdekatan dengan Tokara (8) dan terdapat juga hotel lain di seberang jalan yang kami pergi untuk urut. Saya sudah menulis tentang beberapa kebun anggur yang kami lawati pada penginapan kami - tetapi kegemaran (9) adalah Vergelegen (mengetepikan pagi untuk ini), Diemersfontein dan Morgenhof. Sekiranya anda mendapat peluang untuk pergi untuk belayar maka adalah disyorkan - suami saya menyertai rusa dan mereka menjauhkan diri dari Camps Bay (juga diperiksa kelab kapal layar lain dalam senarai!).

Perkahwinan itu berada di Grabouw dan kami bertemu dengan beberapa rakan lain dari rumah. Satu persembahan yang menakjubkan untuk perkahwinan yang menghadap ke takungan besar-besaran. Memecah bulan madu dan menghabiskan beberapa hari dengan kawan-kawan mungkin bukan untuk semua orang tetapi kami benar-benar menikmatinya; kami berada di tahap yang tinggi dari perkahwinan kami dan berkongsi perkahwinan lain dan menangkap kawan-kawan lain yang indah - saya akan sangat mengesyorkannya (10). Melihat negara dengan penduduk setempat juga merupakan suatu keharusan, dan juga bermakna anda tidak perlu menggunakan buku panduan itu. Kami dengan cepat mengambil peringatan Rhodes, Kirstenbosh, tiga ladang anggur, makan malam di Cape to Cuba (anda akan memandu masa lalu jika anda tidak tahu berhenti) dan kemudian bangun kira-kira 3 pagi untuk memanjat Kepala Lions (11) untuk matahari terbit. Ia adalah hari yang menakjubkan kerana kabut laut telah berguling dan sehingga bukit itu muncul dari awan dan jadi kami melihat ke bawah selimut di seluruh bandar.

Selepas itu kami mengambil penerbangan ke Durban dan memandu ke Sycamore Avenue Treehouses berhampiran Sungai Mooi - mencari jalan hebat (12). Perhatian terhadap perincian yang diambil oleh pemilik yang membuat rumah pokok ini agak sesuatu - Center Parcs ini tidak! Balkoni di semua peringkat, tab mandi panas di tingkat atas dan pemandangan yang tidak terputus ke Drakensberg dan orang-orang seperti Giants Castle. Ini bukan untuk semua orang, tetapi jika anda gembira untuk berkongsi makan malam dari periuk besar di rumah utama dan memilih wain anda sendiri dari peti sejuk mereka, maka anda akan menyukainya! Kami pergi ke taman nasional dan pergi berjalan-jalan - walaupun saya tidak selesa kerana ia sangat panas dan saya membayangkan ular akan bulat setiap sudut. Lebih baik mengambil perjalanan Sani Pass ke Lesoto dan pub tertinggi di Afrika (13)! Setem pasport yang hebat, pandangan hebat dan menarik untuk mengetahui bahawa ada satu set kedua bukit Dua Belas Rasul di sini!

Seterusnya perhentian Isibindi Eco Reserve di KZN. Ini bukan Big 5 tetapi memandangkan terdapat hanya 6 pondok ia semua tentang keamanan dan ketenangan dan rasa sangat istimewa. Kami bertemu dengan ular di sini, bersyukur kerana kami pergi, tetapi selain itu makanan itu mudah tetapi scrummy, pemacu permainan adalah menyeronokkan (kami melihat kebanyakannya buck, zebra dan zirafah) dan sarapan bush yang dimasak dengan scortle adalah menyeronokkan (14). Kami tinggal di pondok bulan madu suite yang indah dan paling jauh dari bangunan utama. Ia benar-benar tempat yang aneh; ia mempunyai semua yang anda perlukan tetapi tidak ada lagi, tetapi apa yang ia ada adalah hebat. Kolam renang yang comel dan bar amanah yang bermakna anda boleh mengambilnya semudah yang anda mahukan.

Perhentian terakhir kami adalah St Lucia, tinggal di Parkers Cottages - tiada hubungan, tetapi tidak dapat bertahan sejak saya baru bernama Puan P! Laut di sini hangat - nikmati jika anda pergi ke sini sebelum Cape Timur. Malam pertama kami di sini kami mempunyai sundowner di jeti di Speedboat Club, bayangkan betapa terkejutnya saya ketika ada buaya dan hippo di bawah saya (15)! St Lucia tidak terlalu jauh untuk mengambil hari perjalanan ke taman permainan Umfolozi di mana kita melihat pelbagai jenis, termasuk satu pek anjing liar yang jarang sekali berlaku. Pantai-pantai di utara St Lucia di taman tanah basah adalah sesuatu yang lain (dan jauh dari crocs dan kuda nil!) (16).

Apa yang paling saya sukai di Afrika Selatan adalah bahawa ia bukan tempat yang menakutkan yang semua orang menyuruh anda berwaspada - ya boleh ada masalah dan anda perlu berhati-hati dan masuk akal, tetapi orang-orang sangat mesra dan ia adalah hanya begitu murni dan sempurna. Apa yang saya suka adalah bahawa £ 70 / malam B & B akan menyampaikan pengalaman bintang 5 dan jadi sementara high end luar biasa di luar sana (wain terbaik di negara ini jadi bahagian yang sangat baik dari apa yang mereka tawarkan), ia tidak perlu untuk berbelanja besar. Kami telah melihat perjalanan kami ke Namibia atau Tanzania pada masa akan datang setakat ini kami hanya pergi ke SA dan Maghribi dan jadi terdapat lebih banyak lagi yang dapat ditemui di benua Afrika. Laluan Taman dan masa di pantai liar juga merupakan sesuatu yang perlu dilakukan. Satu hari...